[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dogmat. Wolność i godność nie dają się przecież pogodzić ani z koniecznością, ani z
przymusem. Macierzyństwo rozumiane jako biologiczna czy obyczajowa konieczność, a
także jako skutek ideologicznego nacisku, jest dla coraz większej liczby kobiet nie do
przyjęcia. Jednocześnie nie do przyjęcia stają się także biologiczne bariery stojące na drodze
do jego realizacji tym, które o byciu matką marzą. Dlatego kobiety śmiało i coraz bardziej
świadomie dążą, by macierzyństwo odideologizować i odpaństwowić, uczynić je
przedmiotem wolnego, indywidualnego wyboru, a tym samym przywrócić mu je-go właściwą
rangę - rangę cnoty. Trudno odmówić słuszności tym dążeniom. Panuje w tej sprawie
ogromne zamieszanie i nadal stosunkowo niewiele kobiet w sposób świadomy i wolny
podejmuje decyzje dotyczące macierzyństwa. W rezultacie dzieci rodzą się lub nie rodzą z
najróżniejszych powodów, często nie mających nic wspólnego z wzniosłym macierzyńskim
posłannictwem czy uświadomioną potrzebą podtrzymania gatunku. Mamy więc:
macierzyństwo instynktowne - czyli dziecko za wszelką cenę. Czasami ta potrzeba jest tak
silna, że staje się nieważne z kim, gdzie i za co. Przesz-kody i niedostatki są wynagrodzone
faktem posiadania dziecka. Macierzyństwo wywalczone, czyli rodzenie dziecka wbrew
biologicznym ograniczeniom dzięki pomocy medycyny. Jego przeciwieństwo to
macierzyństwo utracone, niespełnione na skutek biologicznych ograniczeń, błędów w sztuce
medycznej, wypadków, niemożności znalezienia partnera. Takie sytuacje prowadzą czasem
do macierzyństwa zastępczego - to opieka nad dziećmi osieroconymi lub porzuconymi. Jest
też macierzyństwo zaprzeczone - z braku pozytywnych wzorów, z powodu własnego zbyt
trudnego dzieciństwa instynkt zostaje wyparty. W jego miejsce może się pojawić niechęć do
posiadania dzieci. Macierzyństwo wymuszone - bywa skutkiem gwałtu (także małżeńskiego),
niefrasobliwości, nieznajomości antykoncepcji, czasem spowodowane jest brakiem
możliwości przeprowadzenia legalnej aborcji. Macierzyństwo konformistyczne bierze się z
obawy przed wyróżnianiem się z otoczenia, z potrzeby upodobnienia się do większości.
Macierzyństwo pragmatyczne - traktowane jako sposób zapewnienia sobie ekonomicznego
bezpieczeństwa, zabezpieczenia na starość, uzyskania cieszącego się szacunkiem statusu
matki itp., a także zespolenia rodziny i przywiązania mężczyzny. Macierzyństwo ideologiczne
- w imię wyższych idei, takich jak: prawo natury, nakaz boski, dobro narodu, interes grupy
etnicznej czy religijnej. Macierzyństwo romantyczne - z chęci obdarowania potomstwem
ukochanego mężczyzny. Macierzyństwo egzystencjalne - z potrzeby nadania sensu i
znaczenia swojemu życiu. Macierzyństwo transcendentalne - z potrzeby osobistego i
bezpośredniego uczestniczenia w tajemniczym misterium stworzenia i doświadczenia w
kontakcie z dzieckiem transcendentalnego wymiaru miłości. (Urodzenie dzieci bywa okazją
do takich doświadczeń, ale nie jest okazją jedyną). Macierzyństwo poświęcone - świadoma i
trudna rezygnacja z dzieci w imię wyższych celów religijnych, społecznych, a także w imię
realizowania własnego talentu, pasji czy kariery zawodowej. Te różnorakie macierzyńskie
motywacje oczywiście się nie wykluczają. Na ogół wiele powodów decyduje o tym, czy
macierzyński potencjał kobiety zostanie zrealizowany poprzez posiadanie dzieci czy w jakiejś
innej formie. Rodzicielstwo nie zawsze jest radośnie praktykowaną i kultywowaną cnotą.
Wiąże się z trudem i odpowiedzialnością, którym nie wszyscy potrafią sprostać. Natomiast
macierzyństwo poświęcone, utracone czy nawet zaprzeczone, nie mówiąc o zastępczym,
bywa niezwykle pożytecznym i godnym szacunku sposobem realizowania macierzyńskiego
dziedzictwa. Czy kobieta-matka to bardziej kobieta niż kobieta-niematka? Często uważa się,
że tak. Ale w rzeczywistości kwestia kobiecości i macierzyństwa nie daje się sprowadzić do
liczby urodzonych dzieci. Bycie matką to przede wszystkim trudny i odpowiedzialny zawód.
Praca wykonywana przez znaczną część kobiet z większą lub mniejszą wprawą,
zaangażowaniem i satysfakcją. Jak każda inna praca daje okazję do wzlotów i upadków. Sama
przez się nikogo nie nobilituje.
Czy tutaj ktoś umiera?
Kolejne natarczywe pytanie - Kto umiera? . Takie pytania powinny być zakazane. Czy ja
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstrony
- Indeks
- Gerber Michael Barry Trotter. Tom 3 Barry Trotter I KośÂska Kuracja
- Elizabeth Mayne Lion's Lady
- Kossak Zofia Trembowla
- palmer diana Specjalista od mićœŸoćÂśźci
- Na srebrnej tacy Caitlyn Crews
- Annette Broadrick Return to Yesterday
- Gould_Judith_ _Po_kres_czasu
- 07. McMahon Barbara Spotkanie na pustyni
- Christine Feehan Dark 05 Dark Challenge
- Clóvis de Barros Filho (Prof.) A V
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zona-meza.keep.pl