[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1
też zawsze umieszczać we wzajemnej relacji '. Wiele tez
le monastycznej św. Bazylego. Możemy tam przeczytać:
nie do przyjęcia, odnoszących się do problemu sumienia,
Miłość Boga nie zależy od dyscypliny narzuconej nam
w moim odczuciu wynika z tego, że zapomina się albo
z zewnątrz, lecz jest w zasadniczy sposób w nas wpisana
0 rozróżnieniu, albo o współzależności tych dwóch ele
jako zdolność i potrzeba naszej rozumnej natury". Bazy
mentów. Zasadniczy nurt scholastyki wyrażał dwa po
li, ukuwszy wyrażenie, które pózniej nabrało wielkiego
ziomy sumienia za pomocą łacińskich pojęć - synteresis
znaczenia w mistyce średniowiecznej, mówi o iskrze
1 conscientia. Termin synteresis przeniknął do średnio-
Por. E. von Ranka, Plato Chrhtianus, Einsiedeln 1964, s. 315-
Krótką syntezę średniowiecznej koncepcji sumienia przedsta
-351, w szczególności s. 320nn.
wia H. Reiner, dz. cyt., s. 582nn.
169
168
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE VI. SUMIENIE A PRAWDA
Bożej miłości, która została ukryta w naszym wnętrzu'"". okoliczności, jeśli tylko nie jest wewnętrznie zamknięty
W duchu teologii Janowej naucza on, że miłość polega na w sobie, jest zdolny rozpoznać w swoim sercu jej echo.
zachowywaniu przykazań, a co za tym idzie, że iskra miło Zauważa on wówczas: To jest to, do czego skłania mnie
ści, zapalona w nas przez Stwórcę, oznacza, co następuje: moja natura i to, czego ona szuka!".
Otrzymaliśmy w naszym wnętrzu pierwotną zdolność
Na tej anamnezie, pamięci Stwórcy, która utożsamia
i gotowość do wypełniania wszystkich Bożych przyka
siÄ™ z samym fundamentem naszej egzystencji, opiera siÄ™
zań... Nie są one czymś narzuconym nam z zewnątrz".
możliwość i prawo do misji. Ewangelia może, a wręcz po
Jest to ta sama myśl, którą głosił św. Augustyn, sprowa
winna być głoszona poganom, gdyż oni sami, w swoich
dzajÄ…c jÄ… do samej istoty: W wypowiadanych przez nas
sercach, jej wyczekujÄ… (por. Iz 42,4). Misja bowiem znajdu
sądach niemożliwe byłoby stwierdzenie, że jedna rzecz
je swoje uzasadnienie, jeśli jej adresaci, w wyniku spotka
jest lepsza od drugiej, gdyby nie została w nas odciśnięta
nia ze słowem ewangelii, wyznają: To jest właśnie to, na
15
podstawowa znajomość dobra" .
co czekałem". Dlatego Paweł może powiedzieć, że poganie
Oznacza to, że pierwszy, by się tak wyrazić, ontolo- są Prawem sami dla siebie, nie w znaczeniu współczesnej
giczny poziom fenomenu sumienia polega na tym, że zo i liberalnej idei autonomii, która wyklucza wszelką trans
stało w nas zaszczepione coś na podobieństwo pierwotnej cendencję podmiotu, lecz w znacznie głębszym znaczeniu,
pamięci dobra i prawdy (te dwie rzeczywistości są ze sobą że nic do mnie nie należy w tak niewielkim stopniu, jak
nieodłącznie związane); że istnieje wewnętrzne dążenie moje własne ja", że moje ja" jest miejscem najpełniej
istoty ludzkiej, stworzonej na obraz Boży, ku temu, co jest szego zwycięstwa nad samym sobą i kontaktu z Tym, od
zgodne z Bożym zamysłem. Od początku swojego istnie którego pochodzę i ku któremu zmierzam. W tych sło
nia istota ludzka odczuwa harmonię z niektórymi rzecza wach Paweł wyraża swoje osobiste doświadczenie misjo
mi, z innymi zaś dysharmonie. Owa anamneza, pamięć narza wśród pogan, doświadczenie, które już wcześniej
(przypomnienie) początku, wynikająca z faktu, że nasz było udziałem Izraela w stosunku to tzw. bojących się
byt ukształtowany jest na obraz Boży, nic jest jakąś wiedzą Pana". Izrael mógł doświadczać w świecie pogańskim tego,
już z góry ujętą w pojęcia, swoistą szkatułą", której za co znajdowało swoje potwierdzenie w przypadku głosicie
wartość tylko czeka, by ją wydobyć na zewnątrz. Jest ona li Jezusa Chrystusa: ich przepowiadanie odpowiadało na
- jeśli można tak powiedzieć - wewnętrznym zmysłem, oczekiwania słuchających. Wychodziło ono naprzeciw
zdolnością rozeznania, tak, że ten, od kogo wymagają tego uprzedzającej podstawowej wiedzy na temat istotnych nie
zmiennych elementów woli Bożej, która została zapisana
w przykazaniach, którą jednak można znalezć we wszyst
4
Regulae fusius tractatae, Rcsp. 2,1; PG 31,908.
kich kulturach. Owa podstawowa wiedza rozwija siÄ™
15
De Trinitate, VIII, .3,4; PL 42,949.
170 171
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE
VI. SUMIENIE A PRAWDA
w sposób tym bardziej oczywisty, im mniejsza jest samo
aby stać się świadomą siebie. Ale owo z zewnątrz" nie
wola władzy ingerującej w kulturę, by wypaczyć tę pier
jest wcale czymÅ› przeciwstawnym, a raczej przyporzÄ…dko
wotną świadomość. Im bardziej człowiek żyje w bojazni
wanym anamnezie: pełni ono funkcję majeutyczną, nie
Bożej" - zob. historia setnika Korneliusza (zwłaszcza Dz
narzuca jej niczego, ale prowadzi do realizacji tego, co dla
10,34) - tym konkretniej sza i wyrazistsza staje siÄ™ owa
niej właściwe, czyli jej szczególnej wewnętrznej otwartości
anamneza.
na prawdę. Gdy mówi się o wierze i o Kościele, których
promień, wychodząc od odkupieńczego Logosu, rozsze
Sięgnijmy jeszcze do myśli św. Bazylego: miłość Boża,
rza się poza dar stworzenia, powinniśmy jednak liczyć się
która znajduje swój konkretny wyraz w przykazaniach,
z wymiarem jeszcze szerszym, który rozwinięty został
nie jest nam narzucana z zewnątrz - podkreśla ten ojciec
przede wszystkim w pismach św. Jana Apostoła. Jan uka
Kościoła - lecz została uprzednio wlana w nasze serca.
zuje anamnezę nowego my", w którym uczestniczymy
Zw. Augustyn zaś stwierdza, że została w nas odciśnięta
przez włączenie w Chrystusa (jedno Ciało, czyli jedno ja"
świadomość dobra. Wychodząc od tego, jesteśmy teraz
z Nim). Uczniowie wspominajÄ…c, zrozumieli, jak czytamy
w stanie właściwie zrozumieć cytowany wcześniej toast
w różnych urywkach ewangelii. Pierwsze spotkanie z Jezu
Newmana, wznoszony najpierw za sumienie, a potem
sem przyniosło im to, co teraz wszystkie pokolenia otrzy
za papieża. Papież nie może narzucać wierzącym jakichś
mujÄ… przez swoje podstawowe spotkanie z Panem w chrzcie
nakazów tylko dlatego, że tego chce albo że uważa to za
i w Eucharystii - nową anamnezę wiary, która analogicz
pożyteczne. Tego rodzaju nowoczesna i wolontarystyczna
nie do anamnezy stworzenia rozwija się przez stały dialog
koncepcja autorytetu może jedynie zniekształcać praw
między wnętrzem i zewnętrznością. W przeciwieństwie
dziwe teologiczne znaczenie papiestwa. W ten sposób
do roszczenia gnostyckich uczonych, którzy chcieli prze
prawdziwa natura posługi Piotrowej stała się we współcze
konać wiernych, że ich prostoduszna wiara powinna być
snej epoce całkowicie niezrozumiała właśnie dlatego, że
rozumiana i stosowana w całkiem inny sposób, Jan mógł
w tej perspektywie mentalnej można myśleć o autorytecie,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstrony
- Indeks
- Gerber Michael Barry Trotter. Tom 3 Barry Trotter I Końska Kuracja
- Delaney Joseph Kroniki Wardstone 01 Zemsta Czarownicy
- Annabel Joseph Owning Wednesday (pdf)
- Conrad Joseph Gaspar Ruiz
- Do końca wierni
- John Grisham Wspolnik
- 09. Barton Beverly Niebezpieczne Zwić…zki Jej tajna brośÂ„
- Hailey Edwards Born of Fire (pdf)(1)
- Cast Kristin, Cast P.C. Dom Nocy 01 Naznaczona
- Clive Barker Cabal nocne plemie
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- aircar.opx.pl