[ Pobierz całość w formacie PDF ]

1
też zawsze umieszczać we wzajemnej relacji '. Wiele tez
le monastycznej św. Bazylego. Możemy tam przeczytać:
nie do przyjęcia, odnoszących się do problemu sumienia,
 Miłość Boga nie zależy od dyscypliny narzuconej nam
w moim odczuciu wynika z tego, że zapomina się albo
z zewnątrz, lecz jest w zasadniczy sposób w nas wpisana
0 rozróżnieniu, albo o współzależnoÅ›ci tych dwóch ele­
jako zdolność i potrzeba naszej rozumnej natury". Bazy­
mentów. Zasadniczy nurt scholastyki wyrażaÅ‚ dwa po­
li, ukuwszy wyrażenie, które pózniej nabrało wielkiego
ziomy sumienia za pomocą łacińskich pojęć - synteresis
znaczenia w mistyce średniowiecznej, mówi o  iskrze
1 conscientia. Termin synteresis przeniknął do średnio-
Por. E. von Ranka, Plato Chrhtianus, Einsiedeln 1964, s. 315-
KrótkÄ… syntezÄ™ Å›redniowiecznej koncepcji sumienia przedsta­
-351, w szczególności s. 320nn.
wia H. Reiner, dz. cyt., s. 582nn.
169
168
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE VI. SUMIENIE A PRAWDA
Bożej miłości, która została ukryta w naszym wnętrzu'"". okoliczności, jeśli tylko nie jest wewnętrznie zamknięty
W duchu teologii Janowej naucza on, że miłość polega na w sobie, jest zdolny rozpoznać w swoim sercu jej echo.
zachowywaniu przykazaÅ„, a co za tym idzie, że iskra miÅ‚o­ Zauważa on wówczas:  To jest to, do czego skÅ‚ania mnie
ści, zapalona w nas przez Stwórcę, oznacza, co następuje: moja natura i to, czego ona szuka!".
 Otrzymaliśmy w naszym wnętrzu pierwotną zdolność
Na tej anamnezie, pamięci Stwórcy, która utożsamia
i gotowość do wypeÅ‚niania wszystkich Bożych przyka­
siÄ™ z samym fundamentem naszej egzystencji, opiera siÄ™
zań... Nie są one czymś narzuconym nam z zewnątrz".
możliwość i prawo do misji. Ewangelia może, a wrÄ™cz po­
Jest to ta sama myÅ›l, którÄ… gÅ‚osiÅ‚ Å›w. Augustyn, sprowa­
winna być głoszona poganom, gdyż oni sami, w swoich
dzajÄ…c jÄ… do samej istoty:  W wypowiadanych przez nas
sercach, jej wyczekujÄ… (por. Iz 42,4). Misja bowiem znajdu­
sądach niemożliwe byłoby stwierdzenie, że jedna rzecz
je swoje uzasadnienie, jeÅ›li jej adresaci, w wyniku spotka­
jest lepsza od drugiej, gdyby nie została w nas odciśnięta
nia ze słowem ewangelii, wyznają:  To jest właśnie to, na
15
podstawowa znajomość dobra" .
co czekałem". Dlatego Paweł może powiedzieć, że poganie
Oznacza to, że pierwszy, by się tak wyrazić, ontolo- są Prawem sami dla siebie, nie w znaczeniu współczesnej
giczny poziom fenomenu sumienia polega na tym, że zo­ i liberalnej idei autonomii, która wyklucza wszelkÄ… trans­
stało w nas zaszczepione coś na podobieństwo pierwotnej cendencję podmiotu, lecz w znacznie głębszym znaczeniu,
pamięci dobra i prawdy (te dwie rzeczywistości są ze sobą że nic do mnie nie należy w tak niewielkim stopniu, jak
nieodÅ‚Ä…cznie zwiÄ…zane); że istnieje wewnÄ™trzne dążenie moje wÅ‚asne  ja", że moje  ja" jest miejscem najpeÅ‚niej­
istoty ludzkiej, stworzonej na obraz Boży, ku temu, co jest szego zwycięstwa nad samym sobą i kontaktu z Tym, od
zgodne z Bożym zamysÅ‚em. Od poczÄ…tku swojego istnie­ którego pochodzÄ™ i ku któremu zmierzam. W tych sÅ‚o­
nia istota ludzka odczuwa harmoniÄ™ z niektórymi rzecza­ wach PaweÅ‚ wyraża swoje osobiste doÅ›wiadczenie misjo­
mi, z innymi zaś dysharmonie. Owa anamneza, pamięć narza wśród pogan, doświadczenie, które już wcześniej
(przypomnienie) początku, wynikająca z faktu, że nasz było udziałem Izraela w stosunku to tzw.  bojących się
byt ukształtowany jest na obraz Boży, nic jest jakąś wiedzą Pana". Izrael mógł doświadczać w świecie pogańskim tego,
już z góry ujÄ™tÄ… w pojÄ™cia, swoistÄ…  szkatuÅ‚Ä…", której za­ co znajdowaÅ‚o swoje potwierdzenie w przypadku gÅ‚osicie­
wartość tylko czeka, by ją wydobyć na zewnątrz. Jest ona li Jezusa Chrystusa: ich przepowiadanie odpowiadało na
- jeśli można tak powiedzieć - wewnętrznym zmysłem, oczekiwania słuchających. Wychodziło ono naprzeciw
zdolnoÅ›ciÄ… rozeznania, tak, że ten, od kogo wymagajÄ… tego uprzedzajÄ…cej podstawowej wiedzy na temat istotnych nie­
zmiennych elementów woli Bożej, która została zapisana
w przykazaniach, którÄ… jednak można znalezć we wszyst­
4
Regulae fusius tractatae, Rcsp. 2,1; PG 31,908.
kich kulturach. Owa podstawowa wiedza rozwija siÄ™
15
De Trinitate, VIII, .3,4; PL 42,949.
170 171
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE
VI. SUMIENIE A PRAWDA
w sposób tym bardziej oczywisty, im mniejsza jest samo­
aby stać się świadomą siebie. Ale owo  z zewnątrz" nie
wola wÅ‚adzy ingerujÄ…cej w kulturÄ™, by wypaczyć tÄ™ pier­
jest wcale czymÅ› przeciwstawnym, a raczej przyporzÄ…dko­
wotną świadomość. Im bardziej człowiek żyje w  bojazni
wanym anamnezie: pełni ono funkcję majeutyczną, nie
Bożej" - zob. historia setnika Korneliusza (zwłaszcza Dz
narzuca jej niczego, ale prowadzi do realizacji tego, co dla
10,34) - tym konkretniej sza i wyrazistsza staje siÄ™ owa
niej właściwe, czyli jej szczególnej wewnętrznej otwartości
anamneza.
na prawdę. Gdy mówi się o wierze i o Kościele, których
promieÅ„, wychodzÄ…c od odkupieÅ„czego Logosu, rozsze­
Sięgnijmy jeszcze do myśli św. Bazylego: miłość Boża,
rza się poza dar stworzenia, powinniśmy jednak liczyć się
która znajduje swój konkretny wyraz w przykazaniach,
z wymiarem jeszcze szerszym, który rozwinięty został
nie jest nam narzucana z zewnątrz - podkreśla ten ojciec
przede wszystkim w pismach Å›w. Jana ApostoÅ‚a. Jan uka­
Kościoła - lecz została uprzednio wlana w nasze serca.
zuje anamnezę nowego  my", w którym uczestniczymy
Zw. Augustyn zaś stwierdza, że została w nas odciśnięta
przez włączenie w Chrystusa (jedno Ciało, czyli jedno  ja"
świadomość dobra. Wychodząc od tego, jesteśmy teraz
z Nim). Uczniowie wspominajÄ…c, zrozumieli, jak czytamy
w stanie właściwie zrozumieć cytowany wcześniej toast
w różnych urywkach ewangelii. Pierwsze spotkanie z Jezu­
Newmana, wznoszony najpierw za sumienie, a potem
sem przyniosÅ‚o im to, co teraz wszystkie pokolenia otrzy­
za papieża. Papież nie może narzucać wierzącym jakichś
mujÄ… przez swoje podstawowe spotkanie z Panem w chrzcie
nakazów tylko dlatego, że tego chce albo że uważa to za
i w Eucharystii - nowÄ… anamnezÄ™ wiary, która analogicz­
pożyteczne. Tego rodzaju nowoczesna i wolontarystyczna
nie do anamnezy stworzenia rozwija się przez stały dialog
koncepcja autorytetu może jedynie znieksztaÅ‚cać praw­
między wnętrzem i zewnętrznością. W przeciwieństwie
dziwe teologiczne znaczenie papiestwa. W ten sposób
do roszczenia gnostyckich uczonych, którzy chcieli prze­
prawdziwa natura posÅ‚ugi Piotrowej staÅ‚a siÄ™ we współcze­
konać wiernych, że ich prostoduszna wiara powinna być
snej epoce całkowicie niezrozumiała właśnie dlatego, że
rozumiana i stosowana w całkiem inny sposób, Jan mógł
w tej perspektywie mentalnej można myśleć o autorytecie, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sportingbet.opx.pl
  • Podstrony